Harcerski Ośrodek Wodny Harcerski Ośrodek Wodny

baner bozenarodzenie

baner lewy opp

Informator 2025

baner lewy treminy egzaminow

baner lewy egzamin

Dane techniczne

logoweneda ms/y "Weneda" jest jachtem typu Teliga 89. Zbudowany został w 1989 roku w szczecińskiej stoczni jachtowej im. Leonida Teligi, jako dziewiąty (i ostatni) z kolei. Przeznaczeniem jachtu jest żegluga turystyczna i szkoleniowa. W jachcie może mieszkać 5 osób.

Wodowany 24 czerwca 1989 w basenie jachtowym Szczecin-Gocław. Matką chrzestną jachtu była hm PL Stanisława Helbin - pełniąca funkcję zastępcy Komendanta Chorągwi Katowickiej ZHP, obecnie dyrektor gimnazjum w Jaworznie.

Budowa

"Weneda" jest jachtem balastowym. Kadłub jachtu jest wykonany z poliestrowo-szklanego laminatu. Obszary masztu oraz balastu dodatkowo są wzmocnione stalowymi elementami. Ołowiany balast jest przymocowany za pomocą stalowych bolców.

Takielunek

Typ takielunku jachtu to slup bermudzki z wysokim trójkątem przednim (sztag do topu masztu). Powierzchnia pomiarowa żagli wynosi 35,7 m2. Maszt oraz bom wykonane są z aluminiowych elementów. Wszystkie fały są sprowadzone do kokpitu, co jest ważne zarówno w aspekcie bezpieczeństwa jak i wygody obsługi. Olinowanie stałe wykonane jest z lin stalowych, olinowanie ruchome z lin miękkich oraz miękkich wplatanych w liny stalowe.

Wnętrze jachtu

Jacht jest zbudowany z myślą o wygodnym przebywaniu 5 osób. Pod pokładem znajduje się:

  • forpik z podwójną koją,
  • mesa z dwoma kojami oraz składanym stołem,
  • kambuz,
  • czwarta koja umieszczona przy stole nawigacyjnym,
  • łazienka / kingston.

Instalacje

  • dwie pompy zęzowe (ręczna i elektryczna),
  • zbiorniki wody o pojemności 100 l,
  • silnik pomocniczy YANMAR o mocy 18 KM ze zbiornikiem paliwa o pojemności 40 l,
  • instalacja elektryczna 12 V (2 baterie serwisowe po 75 Ah, bateria rozruchowa 40 Ah).

Wyposażenie nawigacyjne

  • kompas główny (Silva) i sterowy (Plastimo),
  • log elektroniczny (Simrad IS-15),
  • echosonda ultradźwiękowa (Simrad IS-15),
  • wiatromierz (Simrad IS-15),
  • odbiornik GPS (Furuno GP-30),
  • chartplotter (Seiwa SW1101),
  • radiostacja UKF/DSC,
  • odbiornik AIS,
  • odbiornik NAVTEX (Furuno NX-300).

Znaki rozpoznawcze

  • na żaglu - PZ 2330,
  • call sign - SPS 2398,
  • MMSI - 261 004 090,

Plan jachtu

Plan jachtu
Dane techniczne:

  • Długość całkowita: 8,90 m
  • Największa szerokość: 3,08 m
  • Zanurzenie: 1,52 m
  • Maks. wysokość masztu nad KLW: 12,25 m
  • Wyporność: 3,30 t
  • Silnik: YANMAR, 18 KM
  • Powierzchnia pomiarowa żagli: 35,7 m2:
    • grot - 16,5 m2
    • fok I - 17 m2
    • fok II - 25 m2
    • fok III (genua) - 33 m2
    • spinaker - 77 m2
    • fok sztormowy - 8 m2
    • grot sztormowy - 8,5 m2
  • Zbiorniki wody: 100 dcm3
  • Zbiorniki paliwa: 40 dcm3
  • Ilość koi: 5